Leer uw kind groenten eten!

09/12/2013
Leer uw kind groenten eten!

Tegenwoordig eten kinderen steeds minder groenten. Op termijn kan die eetgewoonte uitmonden in bepaalde ziektes, als suikerziekte en hart –en vaatziekten.

Met de volgende tips kan u uw kinderen zo ver krijgen om toch groenten te (leren) eten. 

1. Geef zelf het goede voorbeeld. Kinderen leren dingen aan door gedrag van anderen te kopiëren. U overtuigt uw kinderen tot het eten van groenten, door er zelf te eten en er zichtbaar van te genieten.

2. Stimuleer uw kind tot het eten van groenten door ze te belonen. Let op: te veel belonen werkt averechts. Zo werkt een sticker of stempel positief. Grotere beloningen veroorzaken volgend probleem: uw kind zal geen groenten meer eten, tenzij het een beloning krijgt.

3. Kinderen verkiezen knapperig eten. Groenten beetgaar stomen of zelfs rauw, genieten de voorkeur.
Weet wel: rauw is niet altijd gezonder.

4. Betrek uw kind bij het kweekproces. Kinderen een eigen hoekje in de tuin geven om groenten te kweken stimuleert het eten van die groenten. Heeft u geen eigen tuin? Een serre of koude bak kan zeker ook gebruikt worden.  

5. Verspreid de groenten over bepaalde gerechten gedurende de dag. Er is een aangeraden hoeveelheid groenten die u dagelijks best eet (zie onderaan). Maar u moet die zeker niet bij één maaltijd op eten. Vieruurtjes of aperitiefhapjes met groenten zijn een erg goed idee.

6. Straf uw kind niet als ze groenten niet lekker vinden. Negeer het gewoon en schotel ze het een tijdje later opnieuw voor. Laat ze wel iedere keer minstens een lepel proeven. Hierdoor wennen ze aan de 'nieuwe' smaak. Uw kind straffen werkt niet. Op termijn krijgen ze een afkeer van die groente.

7. Als uw kind een bepaalde groente echt niet lust, kan je die groente natuurlijk wat verbergen. Zo kan je groenten gaan verwerken in puree. Zorg er dan wel voor dat uw kind de pure producten ook leert kennen. De smaak, maar ook de textuur.

8. Bittere groenten vormen altijd een probleem. Instinctief vermijden we als kind bittere smaken. Bittere smaken staan synoniem voor giftig. Hierdoor vormt deze smaak een probleem. Combineer daarom bittere groenten met iets zoet. Die combinatie werkt!

9. Eén maal per week = veggiedag. Dit zorgt er voor dat uw kind nog meer groenten leert eten. Anderzijds is het een pak gezonder. Elke dag vlees is echt niet goed voor de gezondheid.


Hoeveel groenten moet u nu dagelijks eten?

Dit is de aanbevolen hoeveelheid:
Peuters: 50 tot 100 g
Kleuters: 100 tot 150 g
Lagereschoolkinderen: 250 tot 300 g
Adolescenten en volwassenen: 300 g

Bron: goedgevoel.be

          
 

Terug ...

Nieuws

ACD heeft ook aan haar gedacht 07/03/2019

Na de man cave is er nu ook de She Shed.

Kom zeker eens langs in onze nieuwe showroom 25/10/2017

ACD serres: Serre - hobbyserre - kweekbak