Waterkers kweken

Wist je dat waterkers zoveel vitamine C bevat als tien appels, meer calcium dan melk en ook nog een hele boel vitamines en antioxydanten. En Bovendien is het nog lekker ook! Tal van vitamines De rauwe waterkers is zeer rijk aan vitamines. Namelijk vitamines A, C, E, en K, B1 en B6. Waterkers bevat ook veel jodium, ijzer, calcium, caroteen, magnesium, mangaan en foliumzuur.

Variërende groente


De gekookte en fijngehakte stengels geven een ondersteunende smaak aan de bereidingen, terwijl de fijngehakte blaadjes pittigheid en kleur geven aan het gerecht. Ook voor sauzen en soepen is waterkers ideaal. Het heeft meer kleur en smaak aan de soep. serre

Enkele gerechten waarbij waterkers een lekkere aanvulling heeft:

  • Belegde broodjes
  • Pizza's
  • Paling in 't groen
  • Pesto
  • Kruidenboter
  • Aardappelpuree
  • Mousseline
  • Geroosterd gevogelte (kip, eend, kalkoen)
  • Saus
  • Helende werking

    De Latijnse naam voor waterkers is nasturtium officinales. Waterkers is één van de oudste groenten en ook één van de eerste groenten die als heilzaam werd beschouwd. De plant werd gebruikt om bloedaandoeningen te behandelen. Ook werd waterkers vroeger gegeten om lever- en nierziektes te genezen en om nierstenen op te lossen.

    Zaaien en oogsten

  • Planten groeien in langwerpige kweekbedden
  • Kweekseizoen duurt van maart tot december
  • Twee maanden na het zaaien kan er al geoogst worden
  • Elke plant levert 5 tot 6 oogsten
  • Een mini-kweekserre is ideaal



  • Sitemap

    Kom zeker eens langs in onze nieuwe showroom 25/10/2017

    Kookworkshop 24/03/2017

    Koken met onbewerkte ingrediŽnten die een toevoeging zijn voor onze gezondheid en die vooral erg lekker zijn. Puur, eerlijk, lekker en gezond. Kom de lekkerste en gezondste recepten zelf uit proberen, tijdens deze GRATIS workshop.

    ACD serres: Serre - hobbyserre - kweekbak